El dia 14 octubre 2025 va tenir lloc el XII Cafè de la Innovació, en el marc dels Cafès de la Innovació de Xiscat. En aquesta sessió, la temàtica va ser: “Quan curar també contamina”. Sostenibilitat als centres sanitaris – Programa
Per primera vegada es va realitzar en format mixte (presencial i online) amb una assistència de 55 persones online y 25 personas en format presencial.
El Cafè, moderat per Alberto Serrano, Director Sistemes Informació Fundació Sanitària Mollet, es va iniciar amb una xerrada sobre Resultats de l’informe europeu del 2024 de Lancet Countdown sobre salut i canvi climàtic realitzada per la Marta Pahissa, Directora del Centre de Desenvolupament de Salut Planetària (ISGlobal – Fundacio Sanitària Mollet).



Tot seguit, es va desenvolupar una taula rodona, sobre Experiències en Sostenibilitat dels centres XISCAT, on es varen presentar 5 experiències:
- David Dalmau – Director Càtedra UB Mútua Terrassa de Salut i Canvi Climátic (Mútua Terrassa): “Recerca disruptiva en salut i canvi climàtic: cap a un enfocament integrat de la ciència amb la política sanitària”. En David ens va presentar resultats de projectes de recerca realitzats en el marc de la Càtedra, exemples d’accions concretes de descarbonització que MútuaTerrassa està portant a terme en el marc del seu programa de Compromís Verd així com les principals conclusions del I Simposi sobre Crisi Climàtica i Sanitària: “Polítiques innovadores per a la mitigació i adaptació en el sector salut” que es celebrar els dies 9-10 octubre 2025.
- Carme Carmona Gallardo – Directora d’Infraestructures i Medi Ambient–. (CST): “La importància de la reducció del consum de subministraments energètics per aconseguir minimitzar la petjada”. Carmen ens va explicar la importància de considerar els 3 àmbits en els quals els grans centres sanitaris poden actuar i minimitzar l’impacte ambiental que la seva activitat pot tenir. Dos d’ells són fàcilment abordables des de les mateixes entitats, essent el tercer, el què depèn més de les activitats externes difícilment controlables, el què té un major impacte. Tot i això, qualsevol actuació que ajudi a disminuir els impactes a qualsevol dels àmbits ha de ser abordada de forma integral des de les entitats sanitàries.
- Diana Navarro – IP del projecte Caring Nature, Cap de Recerca i Innovació –Fundació Privada Hospital Asil de Granollers “Experiència en la Creació d’una Comunitat de Pràctiques: cap a un Hospital sostenible”. Diana ens va parlar de l’experiència de crear una comunitat de bones pràctiques verdes per afavorir solucions cap a un hospital més sostenible, dins del marc del projecte Caring Nature (caringnature.eu) i del pla estratègic de l’hospital.
- Miguel Ángel Martínez Sánchez – Director de Medi Ambient Seguretat i Salut – Fundació Sanitària Mollet “De NetZero a més enllà: transformant a processos hospitalaris sostenibles”. Miguel Ángel va parlar de l’estratègia en sostenibilitat i els objectius del projecte Green Hospital, que han permès al Hospital de Mollet ser un hospital neutre en emissions directes de CO2, i un referent a nivell internacional amb diferents reconeixements. Va explicar com en 13 anys s’han reduït un 92% les emissions directes de CO2 (abast 1 i 2), i com s’ha assolit l’estatus i l’objectiu de ser un centre NetZero. En aquest sentit ha indicat que actualment i per tal de reduir les emissions indirectes s’està analitzant cadascun dels processos de la institució. I com a exemples d’això ha explicat les accions realitzades en dues àrees de l’hospital, com són el Bloc Quirúrgic, on es segreguen fins a 13 tipus de residus i es fa una anestèsia sostenible, o la incorporació de nous productes i sistemes que permeten reduir recursos energètics, residus i costos entre d’altres. Per últim ha explicat com el Laboratori ha estat el primer laboratori a Espanya en obtenir la certificació europea Green Lab (EFLM), detallant les accions portades a terme per assolir-ho
- Marina Serras Pujol – Metgessa especialista en Medicina Interna – Doctoranda UAB “One Health a Osona: estudi de prevalença de multiresistències en l’entorn ramader”. La Marina ens va presentar els resultats preliminars de la seva tesi doctoral que demostren una elevada prevalença de bacteris multiresistents (MRSA i enterobacteris BLEE) en el porc i als grangers d’explotacions porcines enfront d’altres animals de granja. L’ús desmesurat d’antibiòtics en els animals de granja té impacte en l’ecosistema i la colonització en humans afecta els serveis de salut que habitualment només fan cribratge de pacients de la UCI i procedents de centres sociosanitaris, obviant possibles colonitzacions en pacients joves que ingressen per altres patologies i que poden derivar en infeccions greus i difícils de tractar. Es va posar en evidència la necessitat d’adoptar mesures de control d’ús d’antibiòtics en la producció animal per tal de reduir la pressió selectiva i frenar la disseminació de bacteris multiresistents entre animals, humans i el medi ambient.
Es pot accedir a la gravació del XI Cafè de la Innovació de Xiscat fent clic.




Comentaris recents